Läs gärna vår historik här. Vill du läsa samma text och dessutom se några bilder, kan du ladda ner vår tryckta
folder i PDF-format.
Laxön 130 år
I augusti 1879 rekognoserade
kaptenen Adolf
Billmanson vid Kungl.
Fortifi kationen Dalälven
mellan Gysinge
och Skutskär i förhoppning
att hitta ett passande
broslagningsställe
för ingenjörtrupperna,
som då ingick
i Fortifi kationen. Den
bästa platsen visade sig
fi nnas på Sand strax nedströms Älvkarlebyfallen, men det behövdes
även en permanent lägerplats. Man bestämde sig för Laxön och arbetet
med att iordningställa lägret på den skogsbeklädda och otillgängliga
ön mitt i Älvkarlebyfallen påbörjades av en mindre arbetsstyrka
från Pontonjärbataljonen i maj 1880. Den 26 juni samma år anlände
resten av bataljonen som marscherat till fots från Stockholm. Manskapet
inkvarterades i de 14 hyddor som byggts upp av förtruppen,
och förhållandena var i början ganska primitiva. Den första krigsbron
vid Sand byggdes för övrigt den 31 juli 1880 och tog 1 timme och
47 minuter att färdigställa. Pontonjärbataljonen, senare Ing 1, samt
även Ing 2 utnyttjade därefter Sand intill början av 2000-talet, medan
Laxön från 1986 upphörde som militär lägerplats.
Bestående insatser
I år är det alltså 130 år sedan Fortifi
kationen tog Laxön i besittning.
Trots att den primära verksamheten
var broslagning är det ingen överdrift
att påstå att den militära närvaron
från etableringen 1880 och
fram till våra dagar satte sin prägel
på hela samhället. Generationer av
befäl och soldater har även lämnat
bestående spår inte bara på själva
Laxön, utan man deltog även vid
olika byggnadsprojekt som skulle
genomföras i det "civila" samhället.
Det man kanske först tänker på är
hängbron över Dalälven vid Överboda
i Skutskär där initiativtagaren,
kyrkoherden Frans Tivell, lyckades
få Fortifi kationen ta på sig hela
byggandet från projektering till färdigställande
av bron. Bron invigdes med pompa och ståt den 6 september 1924. Trots att Dalälvsbron,
eller "Nya bron" som en del fortfarande kallar den, sedan lång tid
tagit över biltrafi ken är hängbron fortfarande värdefull för gångare
och cyklister.
Ytterligare en bro som fortfarande finns kvar är givetvis Bifrostbron
mellan fastlandet och Laxöns norra udde.
Andra projekt där befäl och trupp från Laxön gav samhället ett handtag
var bland annat vid iordningställandet av Gammelgården i Älvkarleby
1930, samt schaktningsarbetena inför byggandet av den
konstfrusna bandybanan i Skutskär 1961. Även ett antal vägar i bygden
anlades och förbättrades med hjälp av ingenjörtrupperna från
Laxön.
Man kan på sätt och vis säga att engagemanget i samhället var ett sätt
att "betala tillbaka" till ortsbefolkningen för att man fi ck möjlighet
att bedriva sina broslagningsövningar i bygden.
Militärmusiken på ön
Redan under inledningsåret 1880 fanns musikkåren med på Laxön.
Kåren deltog med musik när truppen marscherade till och från broslagningsplatsen
Sand och konserterade även vid lunchuppehållet och
i musikpaviljongen vid offi cersmässen på Laxön Ett populärt inslag i
bygden var även dansmusiken som spelades på Laxöns dansbana dit
ortsbefolkningen hade tillträde på onsdagar och lördagar. Musikkåren
var liten till numerären och utgjordes endast av 10-12 musiker, från början enbart mässingsblåsare men under 1920-talet infördes även
träblåsinstrument. Ing 1:s musikkår lades ner 1937 och därefter anlitades
bland annat musikkåren från Hälsinge regemente i Gävle när
det behövdes musik på Laxön.
Widqvist och Rydberg - två legendarer
Två av Sveriges absolut största marschkompositörer, Viktor Widqvist
och Sam Rydberg, har båda varit verksamma vid Ing 1:s musikkår.
Viktor Widqvist (1881-1952)
tillhörde
musikkåren under åren 1898-1918.
Därefter blev han utnämnd till
musikdirektör i Fortifikationen och
tjänstgjorde i Boden och Karls-
borg fram till pensioneringen
1925. Det var under tiden vid
Ing 1 som han komponerade sin
mest kända marsch "Under blågul
fana". Tillkomståret för marschen
är okänt men den förekommer på
noter 1916, och marschen blev anta-
gen som Försvarsmaktens marsch 1999.
Andra av Viktor Widqvists marscher som fort-
farande spelas är Mälardrottningen, Chefsmarsch och Norrlandsfär-
ger. Vid sin tid på Laxön komponerade han även Älvkarlebyvalsen,
daterad 1913 samt marschen "Från Broslaget".
Sam Rydberg (1885-1956)
började sin
militärmusikaliska bana som 13-åring
vid Södermanlands regemente. Han
kom till Ing 1:s musikkår 1906 där
han blev musikledare 1928. Tre
år senare blev han, i likhet med
den fyra år äldre kollegan Wid-
qvist, utnämnd till musikdirektör
i Fortifikationen, en tjänst som
han lämnade med pension 1935.
Sam Rydberg komponerade uppe-
mot 70 marscher och ett stort antal av
dessa är antagna som förbandsmarscher
inom det svenska försvaret. I likhet med
Viktor Widqvist inspirerades Rydberg av omgivningarna vid Älvkar-
lebyfallen vilket bland annat utmynnade i marschen "Till Laxön",
komponerad i mitten av 1910-talet.